Τρίτη, 20 Ιανουαρίου 2009

ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝ-ΘΗΣΕΙΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ


Στην καρδιά της Αθήνας, στην οδό Ηρακλειδών στο Θησείο, δίπλα στην Ακρόπολη, από το 2004 το μουσείο Ηρακλειδών αποτελεί ένα πολιτιστικό κόσμημα της ιστορικής περιοχής και προσφέρει πλούσιες μορφωτικές δραστηριότητες.
Μόνιμες συλλογές ! M.C. Escher και Victor Vasarely.
Τωρινή έκθεση : M.C.Escher (1898-1972) "Από το Προσχέδιο στο Αριστούργημα" - Δεύτερη Ενότητα: "Ιταλική Περίοδος" έως 18/4/2009
http://www.herakleidon-art.gr/el/

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: "ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ"

Επιμέλεια-Σχεδιασμός:Απόστολος Παπανικολάου,Μαθηματικός.
apapani@math.uoa.gr, http://maths-art.blogspot.com/

Οι μαθητές οδηγούνται μέσα από παράλληλη περιήγηση στην ιστορία αφενός της Τέχνης και αφετέρου των Μαθηματικών, στην αναζήτηση των σημείων όπου συναντώνται και αλληλοεπηρεάζονται οι δυο αυτοί τομείς της ανθρώπινης σκέψης και δράσης.Παράλληλα από τα μόνιμα εκτιθέμενα έργα των ESCHER και VASARELY εισάγονται αβίαστα στη φύση και κυρίως στη φιλοσοφία σημαντικών Μαθηματικών εννοιών.

Περιγραφή προγράμματος ανά τάξη
Μέρος πρώτο : (Αίθουσα προβολών- διάρκεια 1 ώρα)
Γενικό μέρος (που αναπτύσσεται αρχικά σε κάθε τάξη)
1)Παράλληλη περιήγηση στην ιστορία της Τέχνης και των Μαθηματικών με έμφαση στη γεωμετρική περίοδο της Ελληνικής τέχνης, στην κλασική τέχνη (Παρθενών-αναλογίες-χρυσή τομή), στην ανάλυση της γραμμικής προοπτικής (αναγέννηση), στη γεωμετρία της μοντέρνας τέχνης (κυβισμός, κονστρουκτιβισμός,Bauhauss) και τέλος στην σύγχρονη λεγόμενη "μαθηματική τέχνη" των fractals.
2)Σύντομη γενική ενημέρωση για τη ζωή και την τεχνοτροπία των καλλιτεχνών,(Τoulouse Lautrec,, Escher, Vasarely) έργα των οποίων φιλοξενούνται στο μουσείο.

Ειδικότερα κατόπιν ανά τάξη:
Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:
Αναζήτηση του γεωμετρικού υποβάθρου συγκεκριμένων κατάλληλων πινάκων του Escher και του Vasarely.Οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν τη δομή επιλεγμένων πινάκων και αν είναι δυνατόν να τους αναπαράγουν χρησιμοποιώντας μόνο μολύβι, χάρακα και διαβήτη. Είναι προφανές ότι γι αυτό θα χρειαστεί να αποδομήσουν Μαθηματικά τους πίνακες και άρα να υπεισέλθουν σε Μαθηματικές έννοιες.
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:
Εισαγωγή στους βασικούς μαθηματικούς μετασχηματισμούς (αξονική συμμετρία, κεντρική συμμετρία , παράλληλη μεταφορά, στροφή) και αναζήτηση αυτών αργότερα κατά τη διάρκεια της ξενάγησης στο μουσείο.
Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:
Σύνδεση με τη διάκριση "είναι και φαίνεσθαι" της τραγωδίας "Ελένη" του Ευριπίδη που διδάσκονται στο σχολείο με το φιλοσοφικό αλλά και μαθηματικό "είναι και φαίνεσθαι". Συνειδητοποίηση της ανάγκης για τη χρησιμοποίηση της σκέψης και της απόδειξης, χρησιμοποιώντας κατάλληλους πίνακες όπου η «διαίσθηση» οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.
Έννοια της συνάρτησης και της αντίστροφης συνάρτησης.
Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χρήση κατάλληλων πινάκων-οφθαλμαπατών για την εμπειρική και κατόπιν θεωρητική εξαγωγή των κριτηρίων παραλληλογράμμου.Ο πίνακας «Verbum» (=λόγος) του Escher ως προβληματισμός για τον ορισμό της μαθηματικής έννοιας του λόγου (αναλογία) και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις της. Εναλλακτικά εισαγωγή στις μη ευκλείδειες γεωμετρίες.
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Αξιοποίηση πινάκων - πλακοστρώσεων του Escher για τη μελέτη της κανονικής και ημικανονικής κάλυψης του επιπέδου. (Με κανονικά και ημικανονικά πολύγωνα αντίστοιχα).Εναλλακτικά τα παράδοξα του Ζήνωνος ως παρακαταθήκη για την εισαγωγή στην έννοια του ορίου και της αυτοομοιότητας.
Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Αξιοποίηση κατάλληλων πινάκων για την διαπραγμάτευση της έννοιας του ορίου,του απειροστού και του απείρου.Το διακριτό, το συνεχές και οι φιλοσοφικές τους προεκτάσεις.Η αριθμησιμότητα του συνόλου των φυσικών, η πυκνότητα του συνόλου των ρητών αριθμών και η υπεραριθμησιμότητα του συνόλου των πραγματικών αριθμών.Έννοια της συνάρτησης και της αντίστροφης συνάρτησης.
Η έννοια της Μαθηματικής δομής.
Μέρος δεύτερο : (διάρκεια 50 ΄ )
Ξενάγηση και αλληλεπίδραση με τα έργα των καλλιτεχνών στη βάση των όσων συζητήθηκαν αλλά και σε ότι οι μαθητές παρατηρούν εύστοχα.

Μέρος τρίτο : (διάρκεια 10 ΄ )
Επιστροφή στην αίθουσα προβολών και συμπλήρωση εντύπου αξιολόγησης για την ανατροφοδότηση του εκπαιδευτικού προγράμματος, όπου οι μαθητές καταγράφουν ανώνυμα τις παρατηρήσεις τους για το πρόγραμμα που παρακολούθησαν, ένα σύντομο συμπέρασμα για το αν και τι αποκόμισαν καινούργιο από τη συνολική δραστηριότητα, ενδεχόμενα συναισθήματα, ελεύθερες σκέψεις και προβληματισμούς.
Αριθμός μαθητών : 25 - 30 άτομα
Ώρες : πρωί, μεταξύ 9:00 - 14:00
Διάρκεια : 2 ώρες
ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ & EΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Προσφορά σε κάθε μαθητή μίας έκδοσης του Μουσείου, Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Για συμμετοχή παρακαλείσθε για κράτηση κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με την Υπεύθυνη του Εκπαιδευτικού Τμήματος του Μουσείου , κυρία Ελένη Μ. Νομικού, τηλ.: 210 34 61 981 enomikou@herakleidon-art.gr

1 σχόλιο:

Αλεξανδρής Ιωάννης είπε...

Η αναγνώριση των μορφών της αυτοαναφοράς(self reference)και αυτοομοιότητας(Self-similarity)γίνονται παγκοσμίως αποδεκτές και από επίσημους επιστημονικούς φορείς του εξωτερικού όπως τη Γαλλική Μαθηματική Εταιρεία Θεωρίας Αριθμών Assus(www.blackjackassus.com).
Αξίζει να σημειώσουμε την σημαντική προσφορά-χορηγία του Ελληνικού παραρτήματος της Γαλλικής Μαθηματικής Εταιρείας Θ.Α στο μεγαλύτερο και σημαντικότερο Συνεδρίο προς τιμή του μεγάλου μαθηματικού ζωγράφου Escher.